HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

dinsdag 14 mei 2013

KULTUURSJOK

De wereld is zo klein, en toch hoef je niet ver te reizen om je te voelen als een buitenaards wezen. Afgelopen weekend had ik verlengde hemelvaart, dus ik dacht eens even mijn nieuwe omgeving te verkennen. Zaterdag was ik in de omgeving Lanaken / Maasmechelen om me te laten verbazen over 2 dingen:

1; De brandstofprijzen in Vlaanderen zijn schrikbarend lager dan in Nederland. Ik rijd voornamelijk op LPG en die is een 33 cent goedkoper dan de eerste pomp die je in Nederland tegen komt. Als dan de prijs in Vlaanderen 42 cent is en de afstand tot die eerste pomp in NL 8 kilometer, weet je dat het verschil zit in 1 ding: accijns. Consumentje pesten noemen we dat.

2: Ik kwam een grijze fabriekshal tegen waarvan mijn vriendin zei dat het een supermarkt was. Enigzins verbaasd parkeerde ik naast die vierkante doos en bij het binnen treden leek het een soort Makro / Lidl combinatie. Er was geen lidmaatschap vereist, maar als je eenmaal binnen bent, kun je niet meer terug, want dan gaat het alarm af. Dit alles was vreemd maar het meest opvallende was wel het afrekenen. Mijn pinpas deed het niet. Dat kwam omdat het een Nederlandse pas was. De oplossing was de middelste kassa waar 2 identieke pin automaten naast elkaar, 1 met een B er op en 1 gemarkeerd NL.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou een voorkeursbehandeling heb gekregen met mijn "eigen" automaat, of dat ik als een verworpen slaaf achterin de bus moet gaan zitten, in het gedeelte waar ze de stoelen niet schoon maken...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten