HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

zondag 27 januari 2013

KOM, PLOT!

Herinneren jullie je nog de tijd dat je iemand af kon schepen als een gek die zijn tijd verdeed aan complot theorieën? Dat kun je nog steeds, maar toch moet je met toenemende mate dingen toegeven aan de complot fanaten om ons heen. Dat komt niet omdat je er meer in bent gaan geloven door de stortvloed aan informatie, maar door het simpele feit dat grote coöperaties, overheden en andere machthebbers steeds meer moeite krijgen om de informatie waarvan ze niet willen dat je het hebt, van je verborgen te houden. Dat is een verdienste van die vent die maar "altijd weer hetzelfde verhaal tegen je op staat te hangen" 

Want als je nog steeds denkt dat de meerderheid van de mensen aan de macht het beste met je voor hebben, of je hebt geen idee waar ik het nu over heb, dan heb je wel liggen slapen achterin de bus voor weet ik hoe lang. Uiteindelijk komt het steeds weer neer op hetzelfde principe; jij moet voor jezelf zorgen, want als je dat aan iemand anders over laat, en er is een mogelijkheid om jou daarin te misbruiken zal die kans worden aangegrepen. Het basisprincipe overleven is bij de mens door een overontwikkeld hersengebied een beetje doorgeslagen naar; als ik maar veel meer dan genoeg heb zodat als anderen weer van mij stelen ik achteraf toch nog te veel heb. 

Moeten we dan allemaal wild om ons heen gaan slaan met uitgebreide verslagen over hoe slecht er met ons om gegaan wordt? Dat zou alle dynamiek uit het leven halen, maar een betere spreiding is wenselijk. Nu heb je grofweg de meute die liever de andere kant op kijkt, een select stel extremisten, een grote groep die zich van sommige dingen bewust is maar er niets mee doet, en een paar verdwaalden die meer informatie heeft dan degene die het hoofd omdraait en af en toe probeert er wat mee te doen. 



Wat kun je doen? Praat er over. Hoe simpel is dat? Want bewustwording begint bij informatie. Nu is het wel zo dat ik zelf geen kranten lees, de radio en televisie liever uit heb, en nooit aan het internet over laat wat zij me willen vertellen. Mensen vragen dan vaak hoe ik dan over dingen mee kan praten, en komen na 1 gesprek er achter dat ik vaak completere informatie heb dan de nieuwsgierige mens. Ik bepaal namelijk zelf welke informatie plausibel is, en meet het af aan dingen waarvan ik vermoed dat ze het meest waar zijn. Ik meet ze vooral niet af aan degene die het hardst roept. Dat geeft gefilterd nieuws, en dat is het misschien een dag later maar wel een dag langer over nagedacht. 

Waar je voor op moeten passen is het te verdiepen in de stof, want dan zou je wel eens meer tegen kunnen komen dan je in een lees sessie kunt verwerken. Dat is de meest directe weg naar complot theorist. Bewust kiezen voor het negeren van de informatie die steeds moeilijker voor je te verstoppen is zou je het andere uiterste kunnen noemen. Zoals met alles zit ergens daar tussenin een gezonde zone. Balans, het exacte midden, ga je nooit vinden. 

Het hoeft geen hoger levensdoel te worden, maar blijf geïnteresseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten