De vaardigheid om de zaken des levens anders te bekijken dan anderen is een deugd. Immers, hoe ideeën gevormd worden over het hoe, wat en waarom van moeilijke vraagstukken wordt grotendeels bepaald door verwachtingen van anderen. Uiteindelijk zou je bijna kunnen zeggen dat de nabijheid van de waarheid in de conclusies die je trekt direct gerelateerd is aan de mate waarin het grote publiek er zich over verbaast. Zo kun je opschudding verwachten op het moment dat je een zeer nauwkeurige analyse ten gehore brengt. De gek waar je vervolgens voor uit wordt gemaakt is bijvoorbeeld een mooie taalanalyse die laat zien dat de betekenis van het woord is verdraaid om een lading te krijgen die men in kan zetten om de helder denkende de kop in te drukken, om zo de gevestigde orde te handhaven.
“Gek” betekent eigenlijk niets anders dan “buitengewoon” Je voelt meteen de andere, “positievere” lading van het tweede woord. “Buitengewoon” roept namelijk niet de aangeleerde wens van de mens aan om het zo snel mogelijk uit te roeien, terwijl het woord “gek” direct aanspoort om actie te ondernemen. Het is een aangeleerde vaardigheid geboren uit angst, in het bijzonder voor het onbekende, die mensen tot acties leidt tegen “gekte” Historisch gezien hebben veel mensen die voor gek werden uitgemaakt later, veelal na hun dood, gelijk gekregen in de zaken die aanvankelijk hebben gezorgd voor verbanning.
Het inzien van deze feiten, en in mijn geval een toename van gedachten en concepten “buiten de doos” zorgt voor een serie zeer impopulaire ideeën, juist omdat ze tot de kern van de zaak komen. Gelukkig leef ik in een tijd en omgeving waarin vrijheid van meningsuiting (nog) gemeengoed is, waardoor ik het kan delen zonder op de brandstapel gezet te worden. Opvallend is dat de conclusie vaak uit blijft, of zo je wil; eenzijdig is. Dat komt omdat er een krachtig concept van kracht is die de omstanders vaak in het ongewisse laat over de ware toedracht van bepaalde gebeurtenissen; karma. Bijvoorbeeld het recente treinongeluk in Santiago de Compostella; er zijn mensen gestorven in een vreselijk ongeluk door toedoen van de machinist die onbegrijpelijke keuzes heeft gemaakt. Je kunt je ook afvragen wat het karmische pad is van een specifieke groep mensen die onderweg was naar een bedevaartsoord? Ik ga daarin soms heel ver; welke dienst heeft de machinist dit karmische pad bewezen? Wat heeft het voor zijn karmische reis gedaan? Zoals ik al zei; impopulaire ideeën.
Maatschappelijk hebben wij afgesproken dat deze machinist strafbaar is. Maar zijn wij wel in staat om te bepalen wat goed of fout is, als we werkelijk geen idee hebben wat nou de toedracht is geweest. “Daarom wordt hij berecht, om zo tot de waarheid te komen” zegt men dan. Maar de werkelijkheid is dat we helemaal niet willen weten wat er echt aan de hand is, we zijn op zoek naar een strop in de pretentieuze geschriften die wij “de wet” noemen, om gelijk te krijgen in onze onwetendheid. Zo bepalen wij gerechtigheid over iets waar we geen weet van hebben, wat waarschijnlijk ook de bedoeling is. Begrijp me niet verkeerd; ik pleit niet om deze man vrij te spreken, maar het kan geen kwaad om eens na te denken over de dingen die je niet direct kunt zien.
Het feit is namelijk dat veel antwoorden zitten in dingen die je niet direct opmerkt. Zoals gezegd is dingen anders bekijken echt een vaardigheid die veel verlichting kan brengen in je leven. De volgende les is accepteren dat antwoorden komen wanneer het er de tijd voor is, niet wanneer jij had bedacht dat je ze moest hebben. Het is de tijd er voor als je in staat bent om de antwoorden te verwerken tot een bruikbaar onderdeel in je overtuigingen. Ben je het vaak niet met mensen eens en/of vecht je soms hevig tegen de overtuigingen van iemand anders? Dan heb je waarschijnlijk een vrij strak idee over wanneer je wat zou moeten weten, maar mis je de karmische bereidheid om de informatie die je krijgt te verwerken.
Voordat het veel te filosofisch wordt wil ik graag over gaan tot de eindconclusie; er is nooit een eindconclusie…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten