HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 6 april 2011

ETEN DOE JE ZO

Ik kan me niet meer voor de geest halen of het nou Sire was of een andere organisatie, maar de poster zie ik nog helder voor me; 2 van die omhoog gevallen Hollandsche boeren met een patat in de hand en mayonaise aan de snor. De tekst las; Buitenlanders hebben van die rare eetgewoontes. Ergens in de jaren tachtig hingen deze posters overal. Ik vermoed dat het doel was om mensen bewust te maken van het feit dat onze gewoontes voor buitenlanders ook wel eens vreemd zou kunnen zijn. In mijn beleving zou het effect moeten zijn dat wij dus ook meer leren over de eetgewoontes van buitenlanders.
 
We zijn pakweg 30 jaar verder, en de shoarma is aardig ingeburgerd maar toch zie ik veel mensen opkijken als je zegt dat je met zn allen uit 1 Tajin kunt eten. Je kunt toch ook gewoon een bord pakken? Wat me opvalt is dat de Nederlander niet meer bezig is met waarom dingen op een bepaalde manier gedaan kunnen worden. Eten is een noodzakelijk kwaad en daardoor zijn er nog maar 2 vragen; wat en hoe laat? Onze buitenlanders zijn echter nog steeds bezig met hoe en waarom. Dat is helemaal niet zo gek juist omdat eten een noodzakelijk kwaad is. Als je bezig bent met hoe en waarom stopt het ook een noodzakelijk kwaad te zijn.
 
Voor sommigen is het een uitstekende gelegenheid om dingen te bespreken, of om met elkaar te verbroederen (iedereen eet uit dezelfde pan) Voor anderen is het belangrijk stil te zijn, zodat je even tot jezelf komt. Ik ken mensen die altijd alleen eten omdat ze alleen hun eigen energie willen verbinden aan het voedsel dat ze tot zich nemen. Heb je er wel eens over nagedacht wat voor jou goed werkt? Ik weet wel 1 ding; als je meer bezig bent met hoe en waarom, komt wat vanzelf en hoe laat is niet belangrijk meer. Dat is nou juist hetgeen wat het leven een stuk makkelijker maakt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten