HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

dinsdag 5 april 2011

MERK JE DAT HET GOED IS?

Merkgoed is een raar erfgoed. Terecht zeggen heel veel mensen: “Je betaalt voor de naam” In veel gevallen slaat het ook nergens op dat het zo is. Soms vind ik het bijna jammer dat grote merken soms dingen maken die ik mooi vind. Ik laat me er namelijk niet door tegen houden, als ik iets mooi vind en de prijs is naar mijn zin dan koop ik het. Het kan me ook niet schelen dat er dan nog 9 van de 10 hetzelfde product hebben, ik ben er toch blij mee? Teleurstelling is echter iets wat nog steeds voor komt; de kwaliteit is niet altijd in verhouding tot de prijs. Dan ben ik ook gelijk klaar met zo’n merk, zeker als je bij de klantenservice een “nou en?” houding krijgt.

Nog een goed voorbeeld van merk wat me niet aan staat is Carlsberg. Vroeger (toen de kassen van hout waren en de mannen van staal) kocht je 50 cl Carlsberg in blik bij Aldi voor 25 oud Hollandsche Florijnencenten. Nu stoppen ze 32,987 cl in een groen trendy twistcap flesje, die voor 6 euro over de bar gaan naar de handen van hippe huppelkutten. Dat beeld van dat goedkope Aldi blik gaat niet uit mijn hoofd, dus zal ik het flexe flesje nooit kopen ook al vind ik de inhoud erg lekker. Maar hoe lang hadden ze het vol gehouden om goedkoop te blijven?

Daar zit namelijk nog een punt. Stel dat je met je product de markt op gaat voor een prijs ver onder de ondergrens van je concurrenten. Zeer aannemelijk is dat veel mensen van je gaan kopen en dat je binnen zeer korte tijd erg populair wordt. Kwaliteit is dan niet zo belangrijk, mensen weten dat je onder het “kost niks, is niks” principe werkt. Je populariteit biedt kansen. Er is geld voor productontwikkeling, reclame en andere zaken waar je nooit over gedacht had. Waar ga je in investeren? Blijf je dezelfde kwaliteit tegen een hogere prijs leveren en investeer je in reclame omdat ze het toch wel kopen, of ga je voor dat geld ook betere materialen gebruiken? Wat dacht je van geheime optie 3: op dezelfde voet door blijven gaan en een duurder merk op de markt brengen.

Waarom worden sommige dingen eigenlijk niet goedkoper? DC Shoes heeft al 5 jaar het Court Graffik model op de markt. Het lijkt me dat de startkosten er wel een beetje uit zijn, nu alle combinaties van het alfabet er al achter hebben gestaan. Toch worden ze eerder duurder. Zijn grondstoffen dan duurder? Mayhaps, maar ik denk dat de belangrijkste reden voor dure spullen nog steeds de naam is. Als je naam hebt gemaakt zijn de sporen verdiend en kun je doen met de prijs wat je wilt. Een raar markt effect wat de consument in handen heeft, en waarschijnlijk nooit aan gaat pakken.

Waarom niet? Omdat we in 1996 klaagden over de 170 Florijnencenten die we moesten betalen voor een liter benzine, er “berekend” was dat als we 150 eurocenten moesten betalen voor benzine we de auto zouden laten staan, en nu de prijs 171 eurocenten is terwijl we nog steeds doortuffen. We nemen het voor lief, betalen en klagen! Verder is niemand bezig om dingen betaalbaar te maken, want als het geld uit je zak geklopt wordt, moet je het weer bij iemand anders gaan halen. Misschien is het ook maar goed dat het zo uit de hand loopt want dan kan straks niemand meer iets betalen, gaan we allemaal failliet en kunnen we weer aardig tegen elkaar gaan doen.

En hij merkte dat het goed was…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten