HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 5 maart 2012

SPECIALE TEKEN(S)

Als het gaat om speciale tekens in taal vind ik mezelf heen en weer geslingerd over of het nou een goed idee is. Ik was er vroeger van overtuigd dat ze niet nodig waren, op basis van het feit dat wij ze niet gebruiken, en mijn eerste taal; Engels ook niet. Al gauw kwam ik tot de conclusie dat we in Europa lelijk in de minderheid zijn met ons “normale” alfabet. In BelgiĆ« maken ze al schieters, Frans en Duits zit vol met die krengen en hoe oostelijker of zuidelijker je gaat, hoe gekker het wordt. Totdat je noordelijk gaat, ScandinaviĆ« is helemaal een drama met speciale tekens. En dat heb ik het nog niet eens over de Grieken en Russen. Je zou der sirrillisch van worden! Grappig dat Cyrillisch in mijn hoofd heel makkelijk vertaalt naar surrealistisch.

Er moet toch een reden zijn voor al die speciale tekens in Europa. Kunnen die talen hun uitspraak niet weergeven in de tekens van het alfabet zoals wij die kennen? Dat moet het zijn! Maar nee, wij gekke Hollanders hebben oplossingen voor bijna alle rare teken variaties die je maar kan bedenken. Als je alleen de Nederlandscheeu- klank neemt, dan kun je een partij teken constructies weg gooien! Die Umlauten en Cedilles wat een onzin. Het zijn insecten die aan je poten gaan liggen zuigen zodat alles langzamer gaat. Klinkt bekend?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten