HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 2 april 2012

OEKRAIDIOTERIE

Het is heel normaal voor een volk om te zeggen dat een ander volk raar is. Het zal er ook een beetje van afhangen wat je definitie van raar is, maar over het algemeen zal jouw volk het met je eens zijn dat "zij" raar zijn. Ik ben daar wat voorzichtiger mee en probeer me te verplaatsen in het raar gevonden menssoort en kom meestal tot de conclusie dat ze het nog niet zo slecht hebben bekeken. 

Voor Oekraieners maak ik graag een uitzondering. Ik heb er helaas veel mee van doen en ik heb ze altijd heel raar gevonden. Met die laatste zin maak ik inderdaad een voorbehoud en daarmee impliceer ik zeker dat ik mijn lang gehouden mening aan het bijschaven ben. Het maakt ze nog steeds niet heel gezellig, maar ik snap ze steeds beter. 

Om een idee te geven van het rare moet ik natuurlijk een voorbeeld geven. In de internationale handel is er een regelgeving die ISPM 15 heet en kort gezegd, controleert het houtverpakkingen die gebruikt worden tijdens transport, om te voorkomen dat er eitjes van beestjes in het hout zitten die je niet in je land wilt. Oekraiene eist van Europese exporteurs ISPM 15 behandelde en gemarkeerde verpakkingen. Dat betekent inderdaad dat je die pallet wel aan de Pools-Oekraiense grens mag zetten, maar 500 meter verderop niet meer. (Bio) logisch gezien is dat raar. Nog vreemder zou je kunnen noemen als een Oekraiense klant tegen je zegt; "Als je op je paklijst niet impliceert houten verpakkingen te gebruiken, dan bestaat het niet" 

Vooral dat laatste is me meer aan gaan staan. Niet omdat het nou een goed idee is om zo in het leven te staan, maar simpelweg omdat als iemand je onzin voor schotelt, je ook gewoon net kan doen alsof het niet bestaat. In de praktijk werkt het ook, dat maakt het des te raarder, maar tevens aangenaam. 

Dus als je ooit nog eens met onzin wordt geconfronteerd; kop in het zand en mooi weer spelen! Al is dat eigenlijk zonde want dan mis je het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten