HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 23 april 2012

VERLANGEN

De afgelopen tijd heb ik vaak de term gebruikt; “Ik sta er boeddhistisch in” Een uitspraak die allerlei discussies aan zou kunnen wakkeren, relevant of irrelevant. “Boeddha zit toch altijd?” was wel de mooiste. Wellicht is deze uitspraak niet de meest makkelijk te verwerken beschrijving van mijn zijn, maar voor mij de meest treffende. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik niet dwangmatig dingen in het leven na jaag om er kleur aan te geven, maar dat ik mijn wensen uitspreek of opschrijf of krachtig denk, en het daarna aan karma over laat.

Ook daarin kan blijkbaar een discussie ontstaan omdat binnen het Boeddhisme vele stromingen zijn die wensen en verlangen zien als een soort overtreding. Ja, voor mij voelt dat als gaan zitten wachten tot het leven gebeurt. Zoals een wijze man die ik ken zei; “Verlangen is de drijfveer van de mens” Opvallend genoeg worden zulke belangrijke uitspraken in mijn leven altijd gevolgd door bevestigingen of ontkrachtingen. In dit voorbeeld heb ik al meermalen in diverse contexten en bewoordingen horen zeggen; “Een mens moet altijd wat te wensen over houden, anders leeft hij niet”

Verlang er dus op los, mens dat je bent. Maar wees er wel wijs in, begin met de haalbare wensen, want als jij ze haalbaar vind zijn ze dat en dan kun je altijd nog je begrip van “haalbaar” bijschaven…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten