HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 9 mei 2012

TESTING, 1, 2 BYE…

In jouw leven is er al zo veel onzin naar je uitgesproken door zo veel mensen, maar je hebt er geen weet van omdat het mooi verpakt wordt. Het beste en (voor mij) bekendste voorbeeld is de troonrede een paar jaar geleden waar werd gesproken over de ziektekosten verzekering; “Het no-claim recht komt te vervallen maar we krijgen er een eigen risico voor terug” Iedereen hoort het “we krijgen wat terug” gedeelte, maar als je gaat bekijken wat hier echt gezegd wordt kun je alleen maar tot de conclusie komen dat je dubbel genaaid wordt.

Een wijze vrouw heeft mij geleerd die verpakking er af te halen, en te analyseren wat nou de werkelijke boodschap is. Overigens is het niet altijd de bedoeling van degene die de onzin uit spreekt, sommige mensen horen zichzelf nou eenmaal niet praten en weten daar door echt niet wat ze zeggen. De truc is heel simpel; probeer het eenvoudiger te verwoorden in een vergelijking die het gezegde belachelijk maakt. Lukt dat niet, dan is de opmerking (vaak: beschuldiging) terecht. Mocht je er in slagen geeft de toon van belachelijkheid aan hoe onzinnig het gezegde is.

Het wordt echt gevaarlijk als je aan tests wordt onderworpen. Strikvragen, opdrachten met onuitgesproken dubbele bedoelingen, en meer van dat soort acties. Mensen die zo met anderen om gaan zijn op dat moment niet te helpen, ga dus ook de vergelijking niet aan, want je kunt het ze op dat punt in hun leven niets leren. Leer dit soort dingen herkennen, en accepteer nooit dat er zo met jou om gegaan wordt. Helaas zit er bij de testers dan niks anders op dan afstand te nemen, omdat alles wat je zou kunnen zeggen of doen alleen hun testen voert.

Tot slot een mooi voorbeeld uit de oude doos van eigen ervaringen; Ik krijg in de supermarkt 3 producten voor mijn neus gehouden met de vraag om mijn mening welke 2 van de 3 ik mee naar huis zou willen nemen. Bij het aanwijzen van mijn eerste keus kreeg ik de melding; “Nee niet die” Denk er goed over na, en neem in acht dat als je 3 keer met dezelfde persoon een gelijkwaardige situatie hebt gehad, het tijd wordt om te scheiden. Waarschijnlijk zou ik dat namelijk nu na 1 keer al doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten