HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

dinsdag 6 september 2011

FARMAZOUT OP JOH!

Autism and ADHD awareness month. Met gemengde gevoelens registreer ik al lezend dat september 2011 daar voor staat. Vaak worden er zo twee extremen opgezocht wil men evenwichtig met zulke dingen om kunnen gaan. Vroeger gooiden we heksen op de brandstapel, en op een bepaald moment was het helemaal top als je jezelf voor heks uitgaf want dat was iets goeds. Nu vinden we het een soort van normaal dat mensen zich uitgeven voor heks en gaan we er gematigd mee om. Niet dat ik autisten of ADHD ers wil vergelijken met heksen, maar meer dat ik mensen die met hen om moeten gaan vergelijk met hoe mensen met heksen om gingen.

Vroeger was je namelijk geen autist en had je zeker geen ADHD. Je was gewoon een irritant klotekind waar nooit wat van terecht zou komen dus waarom zou ik aandacht aan je besteden? Niet heel handig voor deze mensen. Tegenwoordig zou je bijna kunnen zeggen dat het populair is. Er is nog net geen postbus 51 reclame die stelt; “heb jij al ADHD?” De antidepressiva vliegt om je oren met cijfers van 50% van de Nederlanders die dagelijks gebruiken (!) en 80% van Nederland die het wel eens gebruikt heeft (!) Persoonlijk vind ik het een beetje helemaal de andere kant op, maar blijkbaar hebben wij mensen dat nodig om er daarna normaal mee om te kunnen gaan.

Het nadeel daarvan is dat je miljoenen mensen dan al hebt vervuild met speed in hun systeem, wat met name bij kinderen lang lopende problemen kan geven met concentratie en andere zaken waarvan je juist wilde voorkomen dat het erger werd. Ik denk dat als ik geen uitlaatkleppen had zoals schrijven, dichten en muziek maken dat ik binnen no time het CE keurmerk ADHD aan mn oor geniet kreeg. Volgens mij zit daar heel vaak een mogelijkheid om wat van je opgebouwde energie kwijt te raken. Maar ja, de crisis laat ouders steeds minder toe om hun kinderen duurder wordende activiteiten te laten ontplooien.

En zo zie je dat toenemende medische kosten met schrikbarende percentages antidepressiva er voor zorgen dat premies de pan uit rijzen tegen zakkende dekkingen waardoor natuurlijke activiteiten die een beter en gezonder effect zouden kunnen hebben, niet meer te betalen zijn. Farmaceutische industrie; you gotta love it!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten