HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

zaterdag 3 september 2011

ROOKVERBOD SLECHT VOOR DE GEZONDHEID VAN DE NIET-ROKER

Nog niet zo lang geleden was het heel normaal om te roken in een bar of restaurant, en ik als rasechte niet-roker mis die tijd een beetje. Toen kon je rokers namelijk heel makkelijk uit de weg. Ze zaten binnen met koffie of bier en rookten er op los. De oplossing als niet-roker was heel makkelijk; je gaat niet naar binnen. Begrijp me niet verkeerd, als ik naar een bar ga ben ik blij als ik weer thuis kom in kleren die niet naar rook ruiken, en ben ik nog blijer dat ik geen pijn in mijn ogen heb. Dat komt omdat rokers nu naar buiten moeten, en niet meer in die gelegenheden kunnen roken.

Het gevolg is dat buiten wordt geassocieerd met roken. Ik stap de deur uit en ik kom rokende mensen tegen die er hevig op los gaan omdat ze net een half uur in een tram hebben gezeten waar ze niet mogen roken. Om de hoek kom ik rokende fietsers tegen die gauw een peuk opsteken voordat ze bij het volgende pand weer niet naar binnen mogen met een brandende sigaret. Ik loop langs een café en daar staan de rokers buiten, daarna langs een restaurant waar personeel en klanten gezellig gezamenlijk buiten staan te roken. Dan kom ik bij de tramhalte waar de eerste rokers vandaan kwamen. Daar zitten andere rokers die er snel een opsteken omdat ze zo een half uur in de tram moeten zitten.

Na mijn tramrit van 10 minuten stap ik uit en buiten het ondergrondse tramstation staan mensen te roken voordat ze naar binnen kunnen. Ik loop langs de supermarkt waar winkelpersoneel een broodje en drankje haalt, en die steken gauw een peuk op omdat ze zo weer in hun rookvrije winkel moeten staan. Ik ga langs een paar rook bedwelmde terrassen om een winkelstraat vol rokers in te kunnen lopen. Die nemen hun kans om tussen winkel A en B nog even gauw te roken. Ja ik heb meer last van rokers sinds dat ze nergens meer kunnen roken behalve buiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten