HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 25 mei 2011

MONSANTO; DE VIJAND DIE JE VOEDSEL MAAKT

Regelmatig verbaas is me over hoe luchtig mensen reageren op heftige nieuwsberichten. Bijvoorbeeld dat de antibiotica straks allemaal niet meer werkt en dat het financieel niet haalbaar is om nieuwe te maken. Mensen luisteren ook niet, ze horen: “Iets met antibiotica en geld” Ik hoor; “Er is geen budget meer dus ga maar dood”  “Jij ziet het allemaal zo zwart” zeggen mensen dan tegen mij. Ik zie het niet zwart, maar zeg het wel heftig tegen mensen, zodat ze eens een keer goed gaan luisteren naar de informatie die ze krijgen. De beste manier om iemand op te lichten en/of om zeep te helpen is door de actie om je onderuit te halen mooi te verpakken, zodat het lijkt dat je er goed aan doet.

Een zeer machtig bedrijf wat daar erg goed in is heet Monsanto. Zij boren zich in allerlei markten en nemen de boel dan compleet over. In hun reclames schetsen ze ideaalbeelden met allemaal vrolijke mensen, maar als je weet wat er allemaal achter zit kan je niet anders dan afvragen waarom dit bedrijf nog bestaat. Hun aandeel in de voedselindustrie is echter zo groot dat ik kan zeggen dat jij vandaag gegarandeerd iets gegeten hebt waar Monsanto achter zit. “Nou en?” Als je weet hoe het zit stel je deze vraag nooit meer. Ik wil graag dat mensen een geïnformeerde beslissing maken. Natuurlijk heb je geen keuze en eet en drink je rotzooi, maar bedenk in ieder geval wat je meer of minder wil.

Zoetstoffen. Monsanto is in 1901 begonnen met de productie van sacharine, en in combinatie met cafeïne werden ze al gauw hofleverancier van Coca Cola. Suikervervangers is nog steeds een markt waar zij zich in hebben vastgebeten. Het omstreden aspartaam, ook wel aspartaat is een product waar ik me even op wil richten. In de geschiedenis heeft men al veel vaker tegenstand gehad bij het invoeren van aspartaam in voeding. Het is nooit gelukt, mede dankzij de mierenlokdoosjes die vol zaten met aspartaam omdat het lekker zoet was maar wel de hersenen van de mieren opbliezen. Toch zit het nu overal in, het is dus een keer “goed” gekeurd. Hoe kan dat? We modificeren de e-coli bacterie, een van de grootste oorzaken voor dodelijke darminfecties, en de uitwerpselen daarvan gebruiken we als zoetstof? Wie heeft ooit gezegd; “Ja, das een goed idee!” Ik weet niet hoe het zit dat het ooit doorgedrukt is, maar denk de volgende keer bij je light producten en zoetje in de koffie maar aan de stront van gemanipuleerde dodelijke darmbacteriën, want dat ben je in je lijf aan het gieten.

Bestrijdingsmiddelen. Eigenlijk kan ik bij dit woord al ophouden. Ongelooflijk dat een bedrijf dat levensmiddelen maakt ook bestrijdingsmiddelen maakt. Ik hoop maar dat ze in het proces van voeding maken niet te veel zijn gestuit op uitstekende gifstoffen. Met trots presenteren ze een stof waarmee je onkruid in 1 keer verdwijnt! Wat de glimlachende nep boer in overal je niet vertelt dat Monsanto vroeger DDT maakte, wat uiteindelijk verboden werd omdat dieren en mensen er kanker van kregen. Maar dit werkt nog beter! Ik wil niet weten wat er in zit en wat voor engs we er van blijken te krijgen over 40 jaar. Monsanto heeft zich in de soja industrie geboord door het leveren van bestrijdingsmiddelen. Dat is gigantisch mis gegaan, heel veel bedrijven gingen kapot. Nu heeft Monsanto 90% van de soja productie in handen, toevallig?

Genetische manipulatie. Het motto van Monsanto; “We gaan de natuur opnieuw uitvinden” Dat betekent dat ze vinden dat het niet goed werkt. Mijn directe conclusie is dan dat ze ook vinden dat mensen niet goed werken, we zijn immers onderdeel van de natuur. Waar houdt het op, moet ik straks genetisch gemanipuleerd worden voordat ik kinderen krijg omdat ze anders niet aan de Monsanto standaard voldoen? 647 gepatenteerde genetisch gemanipuleerde gewassen hebben ze in handen en ze gaan door totdat ze alles hebben. Groeihormonen voor vlees en melkvee doen ze ook. Tot op de dag van vandaag is dat DE reden voor ongewenste stoffen in melk en vee zoals antibiotica, hormonen, te veel bloed en pus.

Altijd wordt er geschermd met de opmerking; “Het zijn allemaal onschadelijke hoeveelheden”  Maar is het ooit getest of de combinatie van kwik in vis, antibiotica en groeihormonen in vlees, darmbacterie stront in alles wat je maar kan bedenken, chemokuur in het water, (ja dat is schrikken, zoek het maar eens op) het meer toelaten van bestrijdingsmiddelen, het eten van groente en fruit dat pas 3 jaar bestaat, straling in de lucht en alle andere dingen die goed van ons verborgen gehouden worden, misschien wel eens een slechte invloed op onze gezondheid zou kunnen hebben?

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat Monsanto bedrijven over blijft nemen, mensen heeft in de FDA en de Amerikaanse senaat. Ze maken zich belangrijk door de voedselindustrie in handen te hebben, en bezitten daarmee nu al te veel macht. Zij zijn jouw vijand omdat ze doen wat ze willen, en bepalen wat jij eet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten