HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 3 augustus 2011

LIEVER TE LAAT

Bent u regelmatig te laat of kent u iemand die regelmatig te laat is. Misschien zou u regelmatig te laat willen zijn of iemand kennen die dat is. Voor veel mensen klinkt dat gek, zo ook voor mij. Zelf ben ik eerder te vroeg, vaak door mijn zelf ingecalculeerde zelden benodigde calamiteiten onderweg tijd. Ik ben dan niet heel erg te vroeg maar vroeg genoeg om met regelmaat ruimte voor verveling toe te laten. Als je dat van jezelf weet, zorg je dat je iets bij je hebt om die ruimte in te vullen en daarnaast; vervelen doe ik niet zo snel omdat ik mezelf prima gezelschap vind en er genoeg in mijn hoofd gebeurt. Als ik zeg dat ik tussen half acht en acht uur bij je ben, is de kans vrij groot dat ik op de seconde nauwkeurig om kwart voor acht arriveer, dat is namelijk precies tussen half acht en acht. Niet dat ik dat zo bereken; zo komt het vaak uit.

Ik vind het erg onprettig om te laat te komen en als mensen bij mij te laat komen, daar ga ik heel wisselend mee om. Is het een afspraak die aanvullende mensen of gelegenheden omvatten die ook het tijdschema bepalen dan kan ik er maar slecht tegen. Is het bij me thuis vermaak ik me wel, zie ik je wel aankomen tenzij ik gekookt heb of zo dan wil ik wel weer graag dat er ook van genoten wordt nu het nog op zijn lekkerst is. Daar tussenin zitten vele nuances van laat komen en dat wordt vooral bepaald door het gedrag van de laatkomers in kwestie.

De slechte planner. Redelijk goed mee om te gaan door het simpele feit dat je zeker weet dat ze te laat komen en het in de meeste gevallen gaat om vijf minuten tot een kwartier. Je herkent ze aan uitspraken zoals; “Ja ik denk dat haal ik wel…” Dit is een kwestie van een kartier vroeger afspreken dan de gewenste tijd, en in mijn geval wordt een sporadisch incident van op tijd komen opgevangen door mijn vroegheid.

De niet planner. Deze categorie begint met een uur te laat komen, wat rustig uit kan lopen tot een dag zonder bericht. Soms komen ze niet, en als ze een dag te laat komen zonder bericht met een slap excuus, komen ze in het vervolg bij mij meestal nooit door mijn eigen keuze. Je herkent ze aan afwezigheid van agenda of geheugen, of juist meerdere agenda’s en nog minder geheugen omdat ze zichzelf zo goed georganiseerd vinden. Het uitblijven van een bericht DAT ze laten komen vinden ze normaal en ze zijn zwaar in ontkenning of bewust van hun schuld met geen enkele intentie om er wat aan te doen.

De pechvogel. Deze kan er vaak niks aan doen want ondanks alle geode voorbereidingen gebeurt er altijd weer wat waardoor op tijd komen onmogelijk wordt gemaakt. Je herkent ze aan kneuzingen en botbreuken, een ongelukkige uitstraling en het voortdurend wandelen van zwarte katten voor de voeten. Let op! De vrolijke pechvogel is vaak een “niet planner” met een uitstekend verbeeldend vermogen en dito flamboyante stijl van vertellen.

De lievertelaat. Mijn minst favoriete van het stel ziet zijn agenda als een bankier zijn rekening ziet; hoe krijg ik hier zo veel mogelijk in. De lievertelaat zet zijn schema zo op, dat het alleen met de grootst mogelijke voorspoed haalbaar is. Zeer duidelijk te herkennen aan het gebrek aan luistervaardigheid en het hardop onverstaanbaar brullen van zijn verplicht direct door iedereen te accepteren meningen die bij binnenkomst in hoog tempo worden opgesomd. De naam zegt het al; ik ben liever te laat anders heb ik niet het gevoel dat ik het druk heb en daar kan ik niet tegen. Jammer dat het vaak managers zijn die juist als taak hebben om rust in de tent te brengen, en op vrijdagmiddag 14:00 een cognacje uit de kast moeten trekken om het succes te vieren dat er geen problemen meer zijn. De lievertelaat maakt problemen als ze er niet zijn, want er MOET keihard gejakkerd worden.

Vraag uw collega tot welke groep u behoort (indien laat komen aan de orde is) want die geeft eerlijker antwoord dan uzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten