HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 8 augustus 2011

MANOEUVRE MANIEREN

De natuurlijke en tevens zeer onhandige neiging van de mens om zelf gemaakte situaties instinctief verkeerd te benaderen kom je vooral tegen in het verkeer. Het verkeer is een raar fenomeen gemaakt door de mens, waar stukken blik op wielen zich onafhankelijk van elkaar voortbewegen met levensbedreigende snelheden, elk bediend door een willekeurig ego met weinig besef van de gevaren en of inzicht in hoe die gevaren op tijd uit de weg te gaan. In een poging om iedereen met het juiste idee de weg op te sturen moet je een serie vragen juist beantwoorden en een aantal uur onder begeleiding van een bekwaam figuur een auto bedienen om vervolgens in een uur bij een volslagen vreemdeling te laten zien wat je hebt geleerd en hoe zich dat uit in de praktijk. Daarna krijg je een roze kaart en dan mag je het de rest van je leven zelf uitzoeken, en als je het dan structureel verkloot mag je dat doen zo lang je niet gepakt wordt.

Vanaf het moment van het verkrijgen van het rijbewijs ga je alleen de jungle in en moet je maar weer zien hoe je overleeft tussen de invoegslangen, snelheid poema’s en buldergorilla’s. Het is heel makkelijk om een categorie uit te zoeken en je daarbij aan te sluiten al wordt het verkeer daar niet veiliger van. Er is eigenlijk maar een enkel ding wat je kunt doen om het zo veilig mogelijk te houden en dat is blijven nadenken over wat je aan het doen bent. Rijden op gevoel is mooi maar rijden met je gevoel is je eerste aanbetaling voor die zes planken waarvan er 2 handvaten hebben, of nog erger; die van iemand anders. Als je na blijft denken kun je de onderstaande meest geziene linker hartkamer uit het rechte neusgat doen vliegende manoeuvres zien aankomen en voorkomen;

De invoegoptrekker; Zorg dat je bij het betreden van de baan die naar de invoegstrook van de snelweg leidt snelheid maakt. Waar je heen gaat wordt hard gereden en daar moet je tussen. Langzaam op de invoegstrook rijden en vervolgens invoeg-accelereren is niet alleen gevaarlijk, je laat ook weinig keuze voor de bestuurders achter je die ook graag in willen voegen. Zoek een plek om in te voegen en hoe verder op de invoegstrook dat is, hoe beter. Heb je een invoegtrekker voor je, zie er dan nog voorbij te komen als hij bij het eerste blokje met 60 zichzelf er tussen probeert te pleuren. Gebruik desnoods de vluchtstrook, zo voorkom je om in een kettingbotsing terecht te komen.

De bermhapper; Mocht je een slaperig moment hebben of je hebt bedacht dat het een goed idee is om je administratie op de bijrijder stoel te doen en een broodje te eten tijdens het voeren van een handmatig telefoongesprek terwijl je aan het rijden bent, kan het voorkomen dat je de vluchtstrook op geraakt en met een wiel in de berm zakt bij afwezigheid van vangrail. Je vermindert dan snelheid en tractie die je onmiddellijk weer terug krijgt op het moment dat je het asfalt weer op stuurt. Je auto staat dan iets schuin en komt door de kracht nog schuiner te staan waardoor je dwars de snelweg over steekt. De kans is zeer groot dat je dit een aantal keer herhaalt. Kom je dus met een wiel in de berm; gas los en uitrijden, hopen dat je geen paal tegen komt. Met lage snelheid de vluchtstrook weer oprijden en deze stook gebruiken om op snelheid weer in te voegen. Rijd je in de buurt van iemand die een bermhapper aan het uitvoeren is; succes!

De hetkannogwel; De hetkannogwel is een van de gevaarlijkste handelingen en helaas een van de meest door mij gesignaleerde. Hij duikt op in vele vormen maar er is er specifiek een die mijn hart een minuut stil zet; iemand die 3 seconden geleden op de meest linker baan zat en vlak voor je over het verdrijvingvlak heen de afrit neemt. Ik heb er ooit een de vangrail op zien rijden om vervolgens al glijdend op het dak de afrit te zien nemen. Heb je op het laatste moment door dat je deze afrit moet nemen, en je vermoed ook maar dat je in de buurt gaat komen van het witte vlak; doe het niet de volgende afrit komt er zo aan. De hetkannogwel liefhebber is moeilijk te bestrijden. Hij ziet namelijk niet dat het echt niet meer gaat, een gebrek aan inzicht wat niet thuis hoort in het verkeer. Mocht je de kans krijgen om hem uit te schakelen als bestuurder; pak deze kans met 15 handen.

Herken je jezelf in een van bovenstaande handelingen; doe dan wat met deze informatie zodat tijdens het rijden de harten van mensen die wel nadenken gewoon op de plek kunnen blijven zitten. Zie je geen problemen in bovenstaande handelingen is het misschien een goed idee dat je stopt met rijden, en als je overtuigd ben van niet hoop ik dat je de volgende handeling tussen twee zwaar beladen vrachtwagens uit mag voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten