HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 13 juni 2011

ANDERS; AARDAPPEL OF HANS?

Gedrag kan veranderd worden, karakter niet. Een stevige stelling die alleen maar vragen oproept. Ik hoor het vaak zeggen door mensen die zich niet realiseren dat gedrag zich ook niet "laat" veranderen. Alsof het allemaal zo veel makkelijker gaat als het niet in de aard van het beestje ligt.

Gedrag is vaak een gevolg van conditionering die zich veel moeilijker laat omkeren dan men denkt. Karaktertrekken weet je vaak van jezelf, en als je daar echt wat mee wilt draai je dat zelf bij. Gedrag wat er in geslagen is zie je op een gegeven moment ook maar als je daar dan wat aan wilt doen blijkt het toch tegen te vallen. Dan moet je ineens gaan breken met iets wat je gewend bent. Iets waarvan een of meerdere mensen hebben gezegd dat je het zo moet doen, vaak gesterkt met vreselijke gevolgen als je het niet doet.

Soms lijkt het wel eens of ik het er om doe, maar als ik dan weer eerlijk tegen mezelf ben weet ik dat ik er gewoon vaak heel anders over denk, dan alles wat maar een beetje de ether in gepropt wordt door iedereen. Ik voel me er ook niet gekker om, het is zo en ik bepleit mijn recht om er anders over te denken! Mocht je daar ook in zitten en denken; "Maar daar heb ik zelf zo weinig aan" bedenk dan dat wat jij er van vind het enige is wat telt. 

En als mensen je anders vinden, vraag dan gewoon; "Aardappel of Hans?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten