HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 8 juni 2011

KRIJG DE CONTROLERING!

Soms heb ik een herinnering aan een gebeurtenis uit het verleden. Zo maar uit het niets lijkt het, zonder een voor mij duidelijk aanwijsbare reden dat ik daar juist nu aan moet denken. De meest recente nam mij terug naar de leeftijd van een jaar of 10, zittend op de achter bank van mijn vaders auto gesitueerd in de Scheveningse haven. Mijn vader is vis halen, iets waar ik in die tijd niets van moest weten. Op de radio is een lied waar ik geen enkele gegevens van had, laat staan dat ik ze me kan herinneren, ik voelde alleen de treurigheid waarmee het gemaakt was en het verdriet dat het uit droeg. Er was geen andere mogelijkheid voor mij dan om in huilen uit te barsten. Of het ging om mijn eigen verdriet waar ik helaas op die leeftijd al heel veel van verzameld had, of dat het van plaatsvervangende aard was richting de duidelijk door het leven getroffen artiest, kon ik op dat moment niet bepalen.

Dit soort herinneringen sporen mij volautomatisch aan tot zelf reflectie, en zo stelde ik mij voor hoe ik daar nu op zou reageren. Het antwoord dat ik mezelf gaf; “Tegenwoordig heb ik dat aardig onder controle” leerde me iets over mezelf en riep meteen nieuwe vragen op. “Is het wel goed om zoiets onder controle te hebben?” “Is dat wat ik wil, emoties onder controle hebben?” “Is je leven niet veel rijker als je dingen juist niet onder controle hebt, maar ze laat gebeuren zoals ze willen?” Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat onder controle hebben alleen een middel is om maatschappelijk geaccepteerd te worden of te zijn. Als ik dan kijk naar hoe veel onrecht mensen elkaar aan doen door dingen onder controle te hebben vraag ik me wel eens af waarom ik dingen onder controle zou moeten hebben om hen maatschappelijk in de smaak te vallen.

Ik weet ook wel dat als iedereen nu zijn emoties zou volgen, het een enorme puinhoop zou worden hier, maar de verhoudingen zijn zoek. Dus aan mij de taak om te vinden waar ik het in kan passen om dingen niet onder controle te hebben zonder mensen daar mee lastig te vallen. Want als je de controle verliest kun je pas goed bepalen hoe het zich gedraagt. Waar zou jij de controle willen (durven) verliezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten