HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

dinsdag 14 juni 2011

WAT IS WIJSHEID?

Ik zou wel meer uiteenlopende soorten mensen willen kennen. "Soorten" klinkt in mijn oren dan nog wat oneerbiedig, hoe beter te omschrijven; allerlei anders gestemden. Ook al heeft mijn sterrenbeeldje Ram altijd een hapklaar vooroordeel voor me, ik ben altijd bereid daar aan te sleutelen en luister maar wat graag naar de onderbouwing daarvan. 

Anders gestemden kunnen best wel eens leuk binnen vallen met hun opvattingen, en zo aan die van mij schaven. Maar helaas laten de meesten zich afleiden door de bombastische wijze waarmee ik hun opvattingen van tafel bombardeer als ik een gegrond weerwoord heb. Dan komt het grootste vooroordeel van de gemiddelde mens naar boven; "Ik wordt gigantisch in de hoek gezet, dus ik heb deze persoon niks te leren" 

Mensen die op grootse wijze iedereen terecht wijzen op hun "achter lopende" opvattingen zijn of bluffers van de bovenste plank of mensen die over veel dingen nadenken, maar zeker niet alles. Kortom; in geval 1 zijn ze te ontmaskeren, en geval 2 heb jij misschien wel beter nagedacht over 1 ding wat zij zelf hebben laten liggen. Als ze dan sportief zijn accepteren ze je beweringen onder voorbehoud van beter.

De les van vandaag; laat je nooit definitief van tafel vegen, niemand heeft alle wijsheid in pacht, en hij of zij die dat wel denkt zal voeg of laat harder vallen dan een mens aan kan. Jouw gedachten zijn wat waard, om zelf van te leren of om te onderwijzen. De enige manier om daar achter te komen is door ze te ventileren, laat je daarin nooit tegen houden want uiteindelijk worden we er allemaal beter van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten