HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

maandag 18 juli 2011

KAARTEN OF GELD VERDIENEN?

Vroeger speelde ik een kaartspel, niet bepaald in traditionele vorm. Er waren duizenden verschillende kaarten die je zelf bij elkaar kon stoppen en dan speelde je met jou “deck” tegen iemand anders met zijn eigen “deck” Een behoorlijk dik boek omschreef alle regels, en meer dan de helft van de kaarten specificeerden uitzonderingen op de regels uit het boek, nieuwe regels of vreemde varianten. Elk jaar komen er een paar nieuwe series kaarten uit met elk weer nieuwe regels. Complex dus, en toch wordt je aangenaam verrast als je het regelboek nu bekijkt; heel dun. Toen ik begon met spelen was er ook vaak discussie over interpretatie van de regels. Het dunner worden van het boek en het verminderen van de discussies bevestigde wat ik al wist; eenduidigheid is veel korter.

Je praat hier over een periode van 15 jaar, ofwel; in 15 jaar ervaring kunnen regels eenduidiger en in minder dan een kwart van de woorden. Waarom gebeurt dat dan niet in de wetgeving? Waarom komen er alleen maar regels bij die de boel ondoorzichtiger maken. Eigenlijk is het heel simpel. Bij het kaarten zijn mensen gebaat als het spel vlotter en duidelijker verloopt, maar als het gaat om wet en regelgeving zijn er veel te veel mensen die bakken met geld “verdienen” door ondoorzichtigheid. Gebrek aan transparantie geeft ruimte voor interpretatie en dat geeft mensen met macht, ook al is het maar een klein beetje, de optie om er geld aan te over te houden.

Corruptie heet dat, en vergeet even dat zoiets alleen nog maar bestaat in Zuid-Amerika, communistische gebieden en vage voormalig Joegoslavische provincies. Nederland zit er vol mee en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zich er nog over verbazen, dat mensen veranderen in geschokte moraalridders en even de kamer in roepen: “Dat dit nog kan gebeuren in ONS land!” Zeker als je dan weer gaat zitten met je hippe kopje Dolce Gusto. Ik denk alleen maar: “Ja natuurlijk!” en zet gauw de televisie weer uit omdat ik mijn tijd veel nuttiger kan besteden. Ik zou met alle plezier op het Binnenhof gaan staan, maar dan zit datzelfde “veel geschreeuw en uitsluitend geen wol, kappoetsjieno drinkend stel LCD verslaafden” naar mij te kijken en zeggen ze; “Ja dat heeft ook geen zin he, protesteren met 4 man…”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten