HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 20 juli 2011

SAN FRANCISKAAS

Hoe is men eigenlijk ooit op het idee gekomen om een dier in het vuur te smijten alvorens op te eten, en is daarbij het einddoel wel het verbeteren van de smaak geweest? Dieren vreten elkaar ter overleving met regelmaat op, dus daar hebben we als mens een voorbeeld aan gehad. Ik heb nog nooit een leeuw zijn campingaz stelletje op zien zetten, om vervolgens in zijn gedeukte pannetje met los te halen steeltje een rozemarijn - dille olijfolietje op zien warmen om er een lekkere gnoe dijfilet in op te bakken. (ook zoiets, overal ter wereld noemen ze die dingen wildebeest, maar dat vonden wij te Nederlands, dus dan maar gnoe…) Dat voorbeeld hebben we dus niet van dieren uit het wild geleerd, en huisdieren zijn ook niet bepaald Jamie Oliver, dus hebben we het zelf verzonnen.

Hoe is dat toch gekomen? Was er iemand die ineens dacht; “Al dat rauwe vlees, ik ga wat nieuws proberen” Als ik mezelf probeer te verplaatsen in een wereld waar alles wat we hier kennen nog niet is, waar vuur net uitgevonden is, het zou niet in me opkomen om dat vers gevangen stuk vlees in de vlammen te flikkeren. Wat was de overweging om dat wel te proberen, want proberen moest het geweest zijn, immers leert de geschiedenis dat de pioniers altijd eerst uitgelachen worden en pas na hun overlijden succesvol zijn. Wie heeft er patent op vers voedsel verbranden?

Tegenwoordig is het ondenkbaar dat je rauw vlees eet. Baken en koken is zo vanzelfsprekend, maar de eerder genoemde pioniers bestaan natuurlijk nog steeds al zoeken ze hun heil meer op ander gebied. Zo werd mij ooit een salade met tonijn aangeboden, die zijn ijsberg moest delen met stukken mandarijn. Terwijl ik het zo weer opschrijf gaat meteen weer mijn “gatver” – alarm af al kan ik me herinneren dat ik me er aan gewaagd heb en het niet tegen viel. Door ervaring kan ik zeggen dat ik zo af en toe zo een voor mij volslagen idioot over komende combinatie toch probeer, en de positieve resultaten komen vaker voor dan je zou denken.

Zo heb ik ook van zulke combinaties die ik heel lekker vind, waarbij iemand anders misschien wel rillingen over zijn rug van krijgt, tot ver voorbij zijn hielen. Een pannenkoek met veel poedersuiker en nog meer zeezout, heerlijk! Van die San Francisco biscuit van Verkade met jonge kaas, dat is echt lekker! Probeer ze uit, maar vergeet vooral niet je eigen bizarre combinaties achter te laten, waarvan je weet dat mensen het niet (zo gauw) zouden proberen, misschien komt er nog wel verslag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten